El dimecres 30 de setembre es va celebrar la “I Jornada d’Impuls a la Creació de Spin-Off UJI” organitzada per Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I, amb el suport financer de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI). La jornada va ser inaugurada pel vicerector d’Investigació i Transferència de l’UJI, Jesús Lancis, qui va destacar “la capacitat que té el coneixement i els resultats d’investigació per a crear productes de valor innovador que es poden llançar al mercat, així com l’impacte econòmic i social que tenen les empreses que naixen a partir d’aquest coneixement en el nostre territori”.

En la primera de les intervencions, el director de l’Oficina de Cooperació en Investigació i desenvolupament Tecnològic de l’UJI (OCIT), Ismael Rodrigo, va presentar la guia ràpida per a la “Creació d’una Spin-Off” dissenyada per Espaitec, guia que recull els passos que han de seguir-se per a la creació d’una empresa de base tecnològica. Ismael Rodrigo va ressaltar que “les Spin-Off són l’eina ideal per a transferir el coneixement i els resultats d’investigacions que es puguen explotar, i que en el procés de la seua creació, els investigadors/emprenedors comptaran amb el suport explícit de la universitat en totes les fases, i fins i tot després del seu naixement gràcies als programes de mentorizació d’Espaitec”.

A continuació el director d’Espaitec, Juan Antonio Bertolín, va compartir alguns dels programes que desenvolupa el parc, com el Maridatge Tecnològic, el Mapa Tecnològic de la província de Castelló o l’UJI Emprèn On Social, amb els quals Espaitec fomenta la competitivitat per mitjà de la innovació, connecta a empreses generant sinergies i mentoriza, donant valor a noves iniciatives empresarials. També va destacar que Espaitec ofereix assessorament financer a les empreses, identificant convocatòries interessants per a desenvolupar les seues idees de negoci.

Durant la seua intervenció, MªJosé Tomás, del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), va explicar les principals ajudes/subvencions del CDTI en el camp de la innovació tecnològica amb impacte tant econòmic, social com a mediambiental; englobant ajudes tant per a les empreses com per als projectes d’I+D+i.

Empreses Spin-Off d’èxit

En la jornada virtual van participar tres Spin-Off d’èxit, vinculades amb centres d’investigació: Expander Tech (Universitat Jaume I), Bioinicia (Consell Superior d’Investigacions Científiques) i Iquarobotics (Universitat de Girona). José Pascual Martí (Expander Tech) va ressaltar la necessitat que existisca una relació fluida i sòlida entre les Spin-Off i la universitat, ja que el paper de la comunitat universitària en l’èxit d’aquest tipus d’empreses és molt rellevant. Per part seua, José María Lagaron (Bioinicia) va indicar que les Spin-Off són una oportunitat de negoci per a grans empreses que no poden dedicar temps a la innovació i tecnologia perquè permeten connectar la investigació al teixit empresarial. Joseta Roca (Iquarobotics), va assenyalar que les Spin-Off són una fórmula de negoci ideal perquè els doctors i doctorands que han aconseguit grans avanços científics i tecnològics durant anys d’investigació puguen accedir a un treball qualificat i de qualitat i no hagen d’eixir fora del nostre país a continuar la seua carrera professional. Idea que va ressaltar també David Cabedo, vicerector adjunt d’Investigació i Transferència de l’UJI, en la clausura de la jornada que va tindre lloc després de la celebració d’una taula redona networking.

Per a finalitzar la jornada virtual, es va realitzar una taula redona amb tots els participants on, entre altres coses, es va exposar la necessitat de comptar amb un equip multidisciplinari amb diferents capacitats i talents per a poder exercir les diferents funcions dins de l’empresa, ressaltant la importància de les diferents formes de finançament públic/privat. També es va destacar que les empreses Spin-Off són una fórmula de negoci ideal perquè el personal investigador que ha aconseguit grans avanços científics i tecnològics durant anys d’investigació puga accedir a un treball qualificat i de qualitat, sense eixir fora del nostre país per a continuar la seua carrera professional.

GUIA RÀPIDA SPIN-OFF

PRESENTACIÓ CDTI