El projecte co-creatiu «Discapacitat Integrada», emmarcat dins de l’UJI.>LAB d’Espaitec, és fruit de la proposta de la professora titular del departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció, Teresa Gallego, i el professor titular del departament d’Enginyeria i Ciència dels Computadors, Raúl Marín

Un dels principals problemes als quals s’enfronten diàriament les persones amb discapacitat funcional és en el moment que han d’interactuar en espais públics (administracions públiques, comerços, supermercats, etc.) i al mateix temps preservar la seua autonomia i la seua privacitat quant a la discapacitat que presenten. Partint d’aquesta problemàtica, la professora titular del departament d’Enginyeria Mecànica i Construcció, Teresa Gallego, i el professor titular del departament d’Enginyeria i Ciència dels Computadors, Dr. Raúl Marín, de la Universitat Jaume I van plantejar donar-li solució a un cas concret com són els malalts de Parkinson, mitjançant un projecte co-creatiu impulsat des de l’UJI.>LAB d’Espaitec.

«Discapacitat Integrada» està sent duta a terme a través d’un treball col·laboratiu i interdisciplinari entre les diferents àrees que componen el projecte: àrea d’Arquitectura, àrea d’Enginyeria Informàtica, àrea d’Economia, àrea de Ciències de la Salut i la col·laboració de lAssociació de Parkinson de la Província de Castelló.

D’una banda, l’àrea de Salut integrada per personal mèdic, d’infermeria i de psicologia de l’UJI, al costat de l’Associació de Parkinson de la Província de Castelló han sigut els encarregats de recaptar la informació necessària per a facilitar la interacció entre el malalt i els espais públics (administracions públiques, comerços, supermercats, etc.) en funció de les seues limitacions. Per una altra, , el projecte compta amb la participació d’alumnat de quart curs d’Enginyeria Informàtica, el qual està fent ús de coneixements adquirits en l’assignatura de Xarxes i Dispositius Mòbils per a formar-se i desenvolupar algunes parts tecnològiques del projecte, com la implementació de l’aplicació Mi Vida Más Fácil, que pot ser instal·lada en un smartwatch o telèfon intel·ligent, i que utilitza Bluetooth per a enviar aquesta informació per a atendre la persona amb discapacitat.

Finalment, el departament d’Economia mitjançant la participació d’un grup d’estudiants, ha desenvolupat un Canvas metodològic que integra un possible pla de negoci d’una potencial iniciativa emprenedora al voltant del resultat del projecte.

UJI.>LAB

UJI.>LAB, el LivingLab d’Espaitec, és un entorn que Espaitec posa a la disposició de l’alumnat, professorat i grups d’investigació de la Universitat Jaume I per a dinamitzar la generació d’idees innovadores, vinculada al paradigma repte-solució, amb una estratègia multidisciplinària, és a dir, sota un prisma de 360º. Per a això incorpora un conjunt de mecanismes que permetran materialitzar les propostes de la comunitat universitària, com el FabLab, un entorn per al prototipado d’iniciatives que tinguen com a resultat un producte tangible. Per a aconseguir-ho es compta amb la tecnologia més avançada en Impressores 3D, Impressores de Resina, Talladores Làser, Traçadors de Tall, CNC de Precisió i CNC per a grans formats.

UJI.>LAB facilita la implementació de projectes co-creatius en els quals s’incorpora a l’usuari final en el seu disseny, bé a través de Treballs de Final de Grau (TFGs) o Treballs de Final de Màster (TFMs) o projectes d’una altra índole, incorporant les més innovadores metodologies impulsades per European Network of LivingLabs (ENOLL), de la qual Espaitec forma part de la seua junta directiva des de 2011.

UJI.>LAB ha sigut possible gràcies al finançament de l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en la seua primera fase durant l’any 2019, i a l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI) en la segona fase que es va iniciar en 2020.