Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I va celebrar ahir la segona i última sessió d’Innovatossals 2020 (Innovant amb Tombatossals), esdeveniment que forma part del programa de creixement empresarial Castellón Global Program, co-finançat per la Diputació de Castelló.
El vicerector d’Investigació i Transferència de la Universitat Jaume I, Jesús Lancis, va inaugurar la jornada d’innovació al costat del diputat provincial de Promoció Econòmica, Ocupació i Internacionalització, Pau Ferrando. Lancis va destacar «el ferm propòsit del Consell de Direcció de la Universitat Jaume I de consolidar aquesta jornada d’innovació, Innovatossals, atés que des de la Universitat Jaume estem convençuts que la innovació que té una capacitat de transformació és la transferència basada en el coneixement i l’UJI té molt a dir en aquest àmbit, per exemple, a través dels aproximadament 150 grups d’investigació amb els quals compte».
El diputat provincial, Pau Ferrando, va ressaltar que «la innovació és l’eina que permet créixer i consolidar-se a les empreses, dinamitzant el territori en què estan, com vam poder conéixer en la primera sessió amb l’exemple d’Asti Mobile Robotics, una empresa creada en un xicotet poble de Burgos i triada PIME d’Espanya en 2018. Per això posem un èmfasi especial a fer costat a les empreses rurals, tant agrícoles com no agrícoles, perquè puguen innovar, de tal manera que es donen les condicions idònies per a la prosperitat i la vitalitat. Aquesta innovació passarà per la digitalització, especialització intel·ligent, sostenibilitat i la innovació social, i per a aconseguir aquest objectiu la Diputació de Castelló estrenyera els llaços amb els agents de l’ecosistema innovador».
La segona sessió d’Innovatossals va començar amb la intervenció de Guillermo Berlanga, director d’Innovació del Grupo Gimeno, qui ha compartit la profitosa relació amb la Universitat Jaume I en la creació de la Càtedra FACSA-UJI Cicle Integral de l’Aigua, dins de l’àmbit dels doctorats industrials. Berlanga va subratllar que s’ha consolidat un model d’èxit que fomenta la relació amb la Universitat Jaume I en l’àmbit de la innovació, aconseguint sinergies clares en aquesta relació amb l’UJI. També va destacar que els perfils que es creen en els grups d’investigació són els idonis per als departaments d’I+D i innovació de les empreses.
A continuació, Jordi Escruela, director d’Innovació de Correos, va fer un recorregut en la seua ponència sobre els processos d’innovació que duu a terme la companyia. Va ressaltar que l’empresa utilitza estratègies de Design Thinking al costat de tècniques d’Internet of Things (IOT) per a desenvolupar les seues innovacions, i que la part fonamental en cada procés d’innovació és el propòsit ferm d’innovar per part de les persones de l’organització. En definitiva, posseir la motivació necessària per a aconseguir els resultats previstos.
La següent ponència va ser la de Gema Climent, CEO de Nesplora, en la qual va ressaltar els processos que la companyia realitza en innovació, com a estratègies d’innovació disruptivas, nomenant els casos que no van tindre l’èxit esperat i van fer que l’empresa es replantejara l’estratègia en els processos d’innovació específics per a cada projecte. Climent va destacar que la reinversió i la innovació contínua són necessàries per a mantindre el lideratge en el mercat.
La jornada va continuar amb la intervenció de Jordi Ràfols, CEO d’Innoget, qui va ressaltar el nou paradigma d’innovació que s’ha establit, passant d’una innovació tancada a una innovació oberta, humanitzant els processos per a generar confiança entre els usuaris. Ràfols va subratllar que la companyia és una xarxa en línea de transferència destinada a l’ecosistema innovador de les startups. En la seua intervenció va nomenar les bases per a consolidar la innovació en les empreses, utilitzar estratègies d’innovació flexibles, minimitzar els riscos i optimitzar els recursos en màrqueting i comunicació.
Antonio Rojas, director d’Innovació del Grupo Premo, va ressaltar en la seua ponència que la innovació és l’eix central en la companyia, aconseguint en els processos d’innovació un increment de valor en cada servei o producte. Tenint com a finalitat mantindre est circule virtuós que conjumina inversió amb innovació. Rojas va destacar que la innovació és un procés continu que els ha permés progressar eficientment des dels seus inicis, i que perdura en la cultura corporativa de l’empresa.