Durant la jornada s’ha celebrat la III Assemblea General PTE Disruptive, iniciativa liderada per l’Associació de Parcs Tecnològics i Científics d’Espanya (APTE)

Espaitec ha acollit este dimarts la jornada «El focus en la Intel·ligència Artificial», emmarcada en la III Assemblea General de la Plataforma Tecnològica Espanyola de Tecnologies Disruptives (DISRUPTIVE) encapçalada per l’Associació de Parcs Tecnològics i Científics d’Espanya (APTE) i en la qual, actualment, Espaitec ostenta la presidència d’esta.

L’objectiu de l’esdeveniment, presentat per la periodista de Radio Castellón Cadena SER, Andrea Jarque, i moderat pel director de Disruptores + Innovadores de El Español, Alberto Iglesias, ha sigut donar a conéixer les possibilitats futures de la IA en el sector empresarial i en els entorns d’innovació.

El director d’Espaitec, Juan Antonio Bertolín, ha inaugurat la jornada acompanyat pel president d’APTE i director de Màlaga Techpark, Felipe Romera; la cap d’Àrea de Ciències i TIC de l’Agència Estatal d’Investigació, Ainhoa Morata, i el director de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana de l’UJI, Lluís Martínez, els qui han posat en valor el paper fonamental de la intel·ligència artificial hui dia i l’esforç de PTE Disruptive en la promoció de tecnologies que definixen el futur.

La primera ponència ha sigut a càrrec de l’investigador i professor titular en l’àrea de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial de l’UJI, Ismael Sanz, qui ha repassat l’evolució de la ferramenta i ha presentat algunes de les tendències a curt termini que marcaran l’any vinent, com GPT-5, Google Gemini i altres models lliures.

La sessió ha continuat amb la presentació, a càrrec de Bertolín, de les novetats de les edicions dels informes Prisma i Focus d’Espaitec, dues ferramentes de vigilància tecnològica, competitiva i de mercat que formen part de l’Observatori Tecnològic d’Espaitec.

Seguidament, Alberto Iglesias ha exposat les últimes tendències de la IA en l’àrea de la comunicació i en entorns innovadors. “Amb la posada en marxa de la nova Llei d’Intel·ligència Artificial aprovada per la Unió Europea, encara queda saber com pot afectar la innovació i als nous models tecnològics”.

A continuació s’ha desenvolupat la primera taula redona, on Bertolín i Romera han analitzat les aplicacions de la IA en la millora i la gestió d’ecosistemes d’innovació. Per part seua, Romera ha assenyalat que la clau és saber interaccionar amb les ferramentes d’IA per a traure valor al que poden oferir a, per exemple, els parcs científics i tecnològics. Així mateix, Bertolín ha assenyalat que un dels principals reptes que suposa l’aplicació d’esta tecnologia en entorns innovadors és formar al personal.

La jornada ha conclòs amb la segona taula redona on s’han posat en valor les aplicacions futures de la IA, i en la qual han intervingut el responsable del Centre Tecnologia Avançada en España Accenture, Toni de la Prieta; la directora de Promoció i Desenvolupament Institucional en Vicomtech, Mª Teresa Linaza; la CTIO en HIADES. Business Patterns SL, Coqui García, i el catedràtic i director del Departament de Senyals i Comunicacions de la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria, Carlos M. Travieso.

El vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo, ha clausurat la jornada, destacant la gran importància del tema que s’ha abordat en la jornada. “La Unió Europea ha aprovat el primer marc regulador per a la intel·ligència artificial que, entre altres coses, perseguix posicionar a Europa en un lloc estratègic en esta nova tecnologia. En este camí, els grups d’investigació de les universitats estan cridats a exercir un paper fonamental, en totes les àrees que requerisquen desenvolupament o utilització d’aquesta tecnologia. Algunes universitats, com és el cas de l’UJI, ja compten amb mapes de capacitats en este àmbit”, ha subratllat.

III Assemblea General PTE Disruptive

Durant la trobada també s’ha celebrat la III Assemblea General PTE Disruptive on s’han presentat els resultats de les activitats desenvolupades per la plataforma en 2022/2023. En este sentit, la directora gerent d’APTE i responsable tècnica de la plataforma, Soledad Díaz, responsable tècnica de la plataforma, Soledad Díaz, i la coordinadora de projectes d’APTE, Ana Ortiz, han destacat que l’organització ha experimentat un creixement notable, destacant un augment del 21.85% respecte a l’any anterior i acumulant en total 619 membres en 2023. La plataforma tecnològica compta amb finançament de l’Agència Estatal d’Investigació, dependent del Ministeri de Ciència i Innovació.