La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, va donar la benvinguda al costat del director d’Espaitec, Juan Antonio Bertolín a l’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut «Violant de Casalduch» de Benicàssim en una jornada dedicada a fomentar les vocacions STEM, és a dir les vocacions en les disciplines de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, especialment, a estudiantat femení d’educació secundària.

En l’actualitat, existeix una bretxa de gènere considerable en professions i graus vinculats a les quatre disciplines STEM. És per això que els parcs científics i tecnològics espanyols han promogut actuacions de difusió i immersió en les vocacions STEM, coordinats a través de l’Associació de Parcs Científics i Tecnològics d’Espanya (APTE), amb la finalitat d’intentar revertir aquesta situació.

Espaitec, va organitzar una jornada en la qual l’alumnat de l’IES «Violant de Casalduch» va tindre l’oportunitat de viure en primera persona l’experiència de conversar amb tecnòlogues i científiques d’èxit en actiu del seu entorn més pròxim, i visitar l’exposició «Dones que van canviar el món», en el qual es destaquen 35 perfils que han ressaltat dins del sector tecnològic o científic al llarg de la història.

Alcón, va destacar en la seua intervenció que «malgrat ser la taxa de dones que estudien carreres científiques menor que la d’homes, aquestes obtenen grans resultats acadèmics». Per part seua, Bertolín va ressaltar la importància d’aquesta mena d’iniciatives, en les quals Espaitec organitza aquest acte per segona vegada a Castelló, per a poder reforçar l’escassetat de professionals en vocacions STEM amb la incorporació de més dones en aquesta mena de disciplines, habitualment amb major presència masculina.

En la taula redona celebrada posteriorment, i en la qual van participar la directora de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals de l’UJI (ESTCE), Amelia Simó; la cofundadora de les empreses tecnològiques Roofeco i BluePlasma Power, Marianella Martínez; i la cap de Projecte en Manteniment de BP Refineria de Castelló i coordinadora des de 2018 del programa bpSTEM, Susana Pérez; van destacar la necessitat que més dones s’òbriguen camí professional en l’àmbit de la ciència i es bandege l’estereotip que són professions dedicades a un públic masculí, ja que moltes dones al llarg de la història han realitzat grans assoliments per a la humanitat; aconseguint millorar molts camps i disciplines científiques i tecnològiques que hui dia són vitals, com són la medicina, biologia, física, química o enginyeries entre altres.

Una vegada finalitzada la taula redona, l’alumnat va participar en una sèrie de tallers teoricopràctics en els quals, per grups liderats per una xiqueta, construïren, van aprendre i van reflexionar sobre els diferents conceptes científics vinculats als experiments desenvolupats.

Finalment, durant la jornada es repartiren unes guies explicatives de les diferents eixides en les disciplines STEM elaborades per l’Associació de Parcs Científics i Tecnològics d’Espanya (APTE). La guia il·lustrada «Què vull ser de major?» aporta exemples reals de les eixides professionals i els ajuda a triar les disciplines que més s’adapten al seu perfil i el document «Què són les tecnologies disruptives?», creat amb la Plataforma Tecnològica Espanyola de Tecnologies Disruptives (DISRUPTIVE), on es visibilitzen les tecnologies més disruptives actualment com a Ciberseguretat, Blockchain, Intel·ligència Artificial, Big Data, 5G i Computació Quàntica; així com aportar possibles eixides professionals en aquests àmbits. Aquest material pot descarregar-se en el web.

Aquesta jornada ha sigut possible gràcies al finançament de la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana.