La tercera edició de l’esdeveniment, organitzat per Espaitec en col·laboració amb Diputació de Castelló, reivindica la presència de la dona en companyies d’I+D+i

Espaitec, en col·laboració amb Diputació de Castelló, ha celebrat aquest dimarts la tercera edició d’Innovatossals (Innovando con Tombatossals), una jornada dirigida a executius i executives de la província de Castelló on representants d’Oracle, Acciona, Repsol i GSK han compartit les estratègies d’innovació que estan desenvolupant les seues empreses. A més, aquesta tercera edició de l’esdeveniment es conforma com un espai de visibilització d’expertes en innovació que ocupen llocs directius i, d’aqueixa manera, reivindicar la presència de la dona en les companyies d’I+D+i, apostant per un «Innovatossals en femení».

La jornada ha sigut moderada per la periodista Marta Fullera i ha comptat amb una taula inaugural formada per Josefina Bueno, consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, qui ha intervingut de manera virtual; Pau Ferrando, diputat provincial de Promoció Econòmica, Ocupació i Internacionalització, i Eva Alcón, rectora de la Universitat Jaume I.

En aquest sentit, la consellera ha assenyalat que «trobades com Innovatossals serveixen de connector tecnològic i d’innovació entre la universitat, el teixit empresarial, l’administració i la societat». Per part seua, el diputat provincial ha afirmat que trobades com Innovatossals ajuden a fomentar la innovació entre les empreses de la província per a augmentar la seua competitivitat i crear sinergies.

Així mateix, la rectora de l’UJI ha destacat que la perspectiva de gènere amb què s’ha dissenyat aquesta tercera edició d’Innovatossals «té el valor afegit d’ajudar a construir referents femenins en un àmbit masculinitzat i aquesta aposta és especialment necessària per a despertar les vocacions en les carreres STEM entre les xiquetes i les joves, o per a afavorir una major emprenedoria innovadora de dones».

A més, Alcón s’ha referit a la importància de visualitzar el paper de les dones en la innovació i acostar la seua manera d’entendre-la i aplicar-la. Per això, ha agraït a les quatre ponents la seua participació per «la inspiració que suposa la seua experiència per a despertar noves vocacions i, al mateix temps, per a potenciar la creativitat com a estratègia de futur».

Quant a les signatures participants, la primera ponència ha sigut a càrrec de Mar Montalvo, Innovation Manager d’Oracle. Durant la seua intervenció, Montalvo ha presentat Oracle Labs i Industry Labs, dues eines innovadores posades en marxa en la companyia per a desenvolupar noves tecnologies i ajudar altres empreses a resoldre desafiaments.

A continuació ha sigut el torn de Gema García, Directora de TechBD, Corporate Venturing i Open Innovation de Repsol, qui ha definit el model d’innovació oberta i en xarxa que duu a terme la firma. En aquest sentit, aquesta metodologia es basa en la detecció precoç de tecnologies; la validació i l’escalat d’aquestes; l’acceleració dels cicles d’innovació, i el suport a la transferència de coneixement a l’ecosistema de l’emprenedoria. «En la nostra àrea d’investigació els nostres científics hem anat generant la cultura innovadora a través de programes com IdeaAction», ha apuntat la ponent.

La jornada ha continuat amb la intervenció de Sara Pedraz, Innovation Lead en GSK, on la ponent ha explicat que «el propòsit de GSK és unir ciència, tecnologia i talent per a avançar-nos a la malaltia». «Si volem generar companyies resilients que siguen capaces d’innovar hem d’estar pendents del coneixement que es genera», ha afirmat.

El cicle de ponències ha finalitzat amb la intervenció de Belén Linares, Innovation Director d’Acciona, qui ha assenyalat des de la seua companyia han dissenyat un sistema d’innovació compost per tres agents: científics, startups i partners. Així mateix, Linares ha afegit que, «per a poder innovar de manera eficaç, hem de saber integrar a totes les generacions que integren l’organització»

En finalitzar el panell de conferències s’ha obert un espai de taula redona en el qual ponents i participants han debatut sobre qüestions tractades en la jornada. Juan Antonio Bertolín, director d’Espaitec i president de la Xarxa de Parcs Científics Valencians (repCV), ha clausurat l’acte, on ha destacat la rellevància de la trobada per a promoure la cultura de la innovació entre el teixit empresarial de Castelló.

Castelló Global Program

Innovatossals és una jornada que s’emmarca dins del programa d’activitats de la desena edició de Castellón Global Program, el programa de creixement empresarial per excel·lència de la província que compta amb el cofinançament de la Diputació de Castelló.