El dimecres 13 de novembre es va presentar en Espaitec, el projecte UJI.>LAB. Es va comptar amb la presència del gerent de la Fundació General de la Universitat Jaume I i responsable del projecte, Juan Antonio Bertolin, al costat del tècnic del projecte UJI.>LAB, Francisco Martínez, i el president de l’associació universitària Hackerspace, Francisco Sayas.

La presentació del projecte UJI.>LAB ha anat dirigida a tota la comunitat universitària, donant importància a la funció dels FabLabs com a importants espais de treball dins del projecte; ja que en aquests espais de creació es durà a terme una metodologia que permeta realitzar diversos prototips proposats pel professorat i alumnat de l’UJI principalment, passant així de la teoria a la pràctica. Es va poder conéixer en profunditat l’àmbit d’acció, ja que a través de Treballs de Final de Grau (TFMs) i Treballs de Final de Màster (TFMs), es podran crear solucions multidisciplinàries que donaran solució als reptes que es proposen.

El projecte UJI.>LAB és en essència un projecte creatiu, que naix de la necessitat de dissenyar solucions de base tecnològica als diferents reptes que la societat demanda. Aquest projecte va vinculat a la metodologia cooperativa LivingLab (Marco de la Quàdruple Hèlice: Indústria, Govern, Universitat i Societat), que fomenta European Network of LivingLabs (ENOLL), de la qual Espaitec forma part de la seua junta directiva des de 2011.

Quant al FabLab, la seua missió principal és la de convertir idees en prototips reals que puguen ser usats per la societat, per tant es busquen solucions tangibles que puguen desenvolupar-se en futures startups. Per a això, s’ha realitzat una important inversió en maquinària d’última generació com:

Impressora 3D Prusa MK3S
Impressora Resina Formlab Form3
Talladora Làser Epilog Láser Legend Mini 24
Plotter de tall Roland Camm-1 GS-24
CNC de Precisió Roland Monofab SRM-20
– CNC de Gran Format

Aquesta compra de maquinària d’avantguarda ha sigut gràcies a la subvenció obtinguda de l’IVACE. El FabLab de la Universitat Jaume I es crearà amb la finalitat de poder desenvolupar projectes i idees a través de l’ús gratuït de l’equipament per part de la comunitat universitària.

Una part important del projecte UJI.>LAB és la formació, sobretot en el maneig i aprofitament de la maquinaria, per això es desenvoluparan diversos cursos formatius; sent el primer curs programat el destinat a les màquines d’impressió 3D. Aquest curs serà impartit, gràcies a la col·laboració desinteressada, de l’associació universitària Hackerspace. També s’ha destacat que el projecte UJI.>LAB tindrà pròximament una plataforma web amb una potent base de dades per a la creació, resolució i validació dels reptes plantejats en els TFGs i TFMs per equips multidisciplinaris pertanyents a la comunitat universitària.