«Dame la lata», en el seu sentit més literal en positiu, és una iniciativa creada dins del projecte d’investigació Models d’Innovació en Transferència (EspaitecMIT), promogut per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions, que compta amb finançament de la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana i que persegueix dinamitzar la comunicació entre les empreses del parc científic Espaitec de la Universitat Jaume I.
La iniciativa, que ha tingut una bona acollida entre les empreses que han participat en el projecte i que són Walhalla, Foodration4all, Blue Plasma Power, The Logic Value, Outcomes ’10, Soluciones Cuatroochenta, Nob166 i Biótica, a més d’Espaitec, s’ha presentat com ‘un dispositiu tridimensional d’investigació, reparació i resolució de problemes per a empreses que, a través d’un «joc» entre les empreses i els investigadors del projecte, han mostrat en aquesta llanda «allò que millor representa la seua empresa», alguna cosa que normalment no es coneix.
La llanda entregada a les empreses participants té entre les seues motivacions la implicació directa de les persones que s’ocupen de les àrees de comunicació en les empreses instal·lades al parc científic, per a evitar d’aquesta forma els massius correus electrònics per a demanar informació sobre les activitats que realitzen.
En concret, se’ls ha demanat que «pensen en la seua empresa i que dipositen dins de la llanda tots aquells objectes que la representen, però d’una forma una miqueta irracional, sense que siga una cosa molt evident». Per a això, han compartit fotografies, música i objectes diferents com ara plantes, vals, monedes de xocolate i fins i tot a joguets per a ser interpretats pels investigadors del projecte en comunicació.
La iniciativa EspaitecMIT, elaborada amb el suport del Vicerectorat d’Investigació i Transferència de l’UJI, es marca com a objectiu desenvolupar models innovadors de transferència de coneixement des dels parcs científics als agents del Sistema Valencià de la Innovació, tenint en compte les eines i oportunitats del paradigma digital amb la implicació de les empreses. La proposta planteja la implementació de les noves metodologies, narratives i recursos per a optimitzar la dinamització dels resultats de les activitats d’investigació científica, desenvolupament tecnològic i innovació dels parcs científics valencians, afavorint transversalment la perspectiva de gènere.
Formació en línia
Dins del projecte també s’ha llançat un pla de formació inspiradora en línia sobre innovació en comunicació per a empreses d’Espaitec. El programa consta de set conferències de persones expertes en l’àmbit de la comunicació, la ciència i la gestió empresarial, distribuïdes en obert a través dels canals de YouTube, tant de l’UJI com d’Espaitec, amb la finalitat de promoure models de transferència de coneixement científic i tecnològic.
El programa, transformat a l’àmbit digital a causa de la COVID-19, s’obri amb les ponències del vicerector de Transferència i Divulgació de la Universitat de Múrcia, José Manuel López Nicolás; del científic Daniel Ramon, vicepresident de R&D Health & Wellness, situada al Parc Científic de la Universitat de València -alhora que fundador de la spin-off del CSIC Biópolis- i de la directora de l’Oficina de Projectes Europeus i Internacionals de la Fundació Universitat-Empresa de la universitat pública de Castelló (FUE-UJI), Nela Gómez.
A continuació, s’han difós les ponències de Dolors Pedrós, gerent d’Edicions 96 i membre del Consell Valencià de Cultura (CVC), de David Hernández, responsable de comunicació de l’empresa Soluciones Cuatroochenta, i de Susana Fabregat, gerent de l’empresa ES Comunica. El pla de formació del projecte Models d’Innovació en Transferència, EspaitecMIT, es tanca amb la intervenció del CEO de Vicky Foods, Rafael Juan.