L'empresa Semanticbots, vinculada a Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I, Ha creat un chatbot inclusiu i accessible amb tota la informació sobre el coronavirus. El chatbot, anomenat SayOBO, està disponible en castellà i valencià, i permet a les persones amb discapacitat visual i d'edat avançada, poder consultar tota la informació digital sobre el Covid-19 en múltiples plataformes.

La iniciativa de creació d'un chatbot inclusiu sobre el Covid-19, es va dur a terme després de conèixer la Direcció General de Lluita contra la Bretxa Digital, Pertanyent a la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana, la problemàtica existent en alguns col·lectius per poder accedir a la informació digital relacionada amb la situació excepcional, creada per la crisi sanitària actual.

Semanticbots va aconseguir crear un chatbot inclusiu sobre el Covid-19, assegurant que la informació digital sobre la pandèmia arribarà fàcilment a tota la societat, incloent-hi les persones amb discapacitats visuals i d'edat avançada. SayOBO ha començat a incorporar-se a les pàgines web oficials de diverses associacions de persones amb discapacitat de la Comunitat Valenciana, com per exemple CERMI y COCEMFE. Aquest sistema inclusiu es pot instal·lar de manera gratuïta a qualsevol pàgina web d'organismes, associacions i empreses per millorar l'accessibilitat i facilitar la informació digital a tots els usuaris.

SayOBO: Un assistent virtual per a tota la societat

El chatbot amb la informació relacionada sobre el Covid-19 és també accessible en múltiples plataformes i dispositius des de les pàgines web on està instal·lat. Podent atendre tots els usuaris alhora, tant en castellà com en valencià, ajudant i complementant els canals habituals de comunicació oficial. El seu objectiu principal és assegurar la inclusió digital i l'accessibilitat a la informació a tota la societat, sobretot quan estar ben informats és vital davant de l'actual crisi sanitària.

Cal destacar que l'assistent virtual inclou més de 400 consultes relacionades amb símptomes, mesures d'higiene, mesures laborals i drets socials, així com altres mesures derivades de la situació d'alarma provocada pel coronavirus. Les respostes i la base de coneixement que té el chatbot procedeixen de fonts oficials nacionals, autonòmiques i internacionals, a més d'altres organismes com la Organització Mundial de la Salut (OMS), articles científics i informació digital contrastada.

SemanticBots va començar a desenvolupar SayOBO l'any passat, conscients dels obstacles a què s'enfrontaven les persones amb discapacitat visual en accessibilitat digital. SayOBO és un sistema d'intel·ligència artificial inclusiu de tecnologia pròpia que facilita l'accés a la informació digital i millora la provisió de serveis als usuaris digitals, brindant beneficis importants a la nostra societat; i encara més, en l'actual situació que estem vivint.

Per acabar, anomenar que Semanticbots es dedica al disseny i desenvolupament de plataformes conversacionals basades en chatbots amb intel·ligència artificial, i està formada per investigadors del grup TKBG (Bases de Coneixement Temporal) de la Universitat Jaume I, experts en intel·ligència artificial i Big Data.