La jornada "Ports del Futur, Electrificació i Innovació en Acció" és una iniciativa d'innovació oberta, coordinada per Espaitec, dins del programa multisectorial Innotransfer, promoguda per la Xarxa de Parcs Científics Valencians (REPCV), amb el suport de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI)
Aquest dijous s'ha fet la jornada Innotransfer «Ports del Futur, Electrificació i Innovació en Acció», On les Autoritats Portuàries de Castelló, València i Alacant; empreses; instituts tecnològics i universitat han reflexionat sobre les tecnologies emergents, desafiaments i solucions innovadores que està modelant la indústria portuària. Des de sistemes de gestió denergia, infraestructures de càrrega per a embarcacions elèctriques o solucions de lús de bessons digitals i intel·ligència artificial per al control de la dispersió de contaminants. Es tracta de desafiaments empresarials que estan identificats pels Comitès Estratègics dInnovació Especialitzats (CEIE) de lAgència Valenciana de la Innovació (AVI).
La secretària general de l'Agència Valenciana de la Innovació, Olivia Estrella, la directora d'Innovació i Emprenedoria de la Universitat Jaume I, Marisa Flor, amb el director d'Espaitec, Juan Antonio Bertolín, han inaugurat la jornada. Estrella ha destacat «el valor afegit d'iniciatives com Innotransfer i el paper dels parcs tecnològics com a impulsors de l'economia de la Comunitat Valenciana. Concretament, en aquesta jornada s'identificaran tecnologies que es poden aplicar per millorar l'eficiència energètica dels ports marítims valencians, que actualment catalitzen més del 40% del comerç exterior d'Espanya».
Per la seva banda, Flor ha assenyalat que «Innotransfer es conforma com el marc idoni per a mostrar les tecnologies emergents desenvolupades pels grups de recerca i les empreses, detectar oportunitats i necessitats, connectar interessos i promoure aquestes solucions enfocades als ports i basades en el coneixement i en la tecnologia».
La sessió ha començat amb la ponència sobre la electrificació de molls al Port de Castelló, a càrrec del cap del Departament de Projectes i Obres a l'Autoritat Portuària de Castelló, Juan Pérez, “un dels nostres objectius és millorar l'eficiència energètica mitjançant fonts renovables. Per això, hem implantat la tecnologia OPS per connectar vaixells atracats a una xarxa general elèctrica i estem treballant en la connectivitat de la nostra plataforma logística amb l'exterior a través de la connexió entre dàrsenes»
A continuació hi ha intervingut el director de l'Àrea de Transició Energètica a l'Autoritat Portuària de València, Federico Torres, amb la seva exposició sobre la descarbonització al Port de València. «Quan elaborem els plans estratègics, la descarbonització és un element vital per la importància de l'eficiència energètica. Actualment hem aconseguit augmentar les mercaderies i reduir l'empremta de carboni, ja que hem identificat els principals generadors de gasos amb efecte d'hivernacle. No obstant això, hem creat el Projecte Zero Emissions, per tal de ser autosuficients energèticament el 2030»
Seguidament, el cap de la Divisió de Manteniment i Ajuts a la Navegació a la Autoritat Portuària d'Alacant, Tomàs de les Neus, ha realitzat la seva ponència sobre el subministrament elèctric a vaixells als molls 13, 15 i 17 del Port dAlacant. Al Port d'Alacant tenim en marxa diverses iniciatives d'electrificació de molls com el Concessionari TMS, el qual té un projecte de treball per implementar instal·lacions de connexions per al subministrament d'energia elèctrica des de terra.
L´esdeveniment ha avançat amb la taula rodona «Electrificació com a Motor de Canvi», Amb la participació de Ana Llorens, directora d'Operacions de PortSur Castelló; José Antonio Pérez, enginyer elèctric d'Insteimed; al costat de Javier Barahona, CEO d'Abervian i president de l'Associació Valenciana del Vehicle Elèctric (AVVE). Els ponents han conclòs, doncs, que la incertesa en les tecnologies i el temps són dos elements que poden afectar a l'hora d'implantar l'electrificació.
La jornada ha continuat amb la taula rodona «Connectant Innovació Ambiental i Indústria Portuària», en què han intervingut Javier Climent, CEO de Hydrens; Sergio Chiva, investigador del Grup de Fluids Multifàsics (GFM-UJI); al costat de Francisco Toledo, Director de l' Càtedra Smart Ports (PortCastelló-UJI). En aquest sentit, els participants han reflexionat sobre el paper que juga la innovació en relació amb la creació dels ports actuals i del futur.
Un cop finalitzades les taules rodones, Laura Menéndez, Manager Innotransfer a Espaitec, ha realitzat una exposició pràctica sobre la «Plataforma de Reptes Innotransfer», en què qualsevol empresa o entitat amb presència a la Comunitat Valenciana pot proposar un desafiament tecnològic i innovador per ser resolt pel personal investigador de les universitats públiques valencianes i la xarxa d'Instituts Tecnològics REDIT.
Per clausurar la jornada, ha intervingut Juan Antonio Bertolín, director d'Espaitec, que ha definit Innotransfer com «un connector mitjançant el qual intentem facilitar i intercanviar coneixement i servir d'espai perquè les persones assistents identifiquin possibles connexions».
INNOTRANSFER
Innotransfer és una iniciativa multisectorial d'innovació oberta i gestió col·lectiva que té com a finalitat promoure la transferència de coneixement i tecnologia, desenvolupada pels parcs científics i tecnològics de la Comunitat Valenciana, a l'ecosistema empresarial del nostre territori en sectors econòmics clau com Hàbitat Sostenible; Agroalimentació; Mobilitat Sostenible i Automoció; Tecnologies Habilitadores; Salut; Infraestructures; i Turisme Intel·ligent.
Les principals associacions empresarials, les universitats públiques valencianes i la xarxa d'Instituts Tecnològics REDIT participen al fòrum Innotransfer, el qual està coordinat per la Xarxa de Parcs Científics Valencians (REPCV) i finançat per l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI). Aquesta iniciativa aposta per fomentar el diàleg entre investigadors i empreses de la Comunitat Valenciana a través de l'acció catalitzadora de les estructures intermèdies de l'ecosistema publicoprivat de recerca i de l'ecosistema empresarial valencià.